Wednesday, October 16, 2013

A szent mangófáról és a "popó-gyümölcsről"

Nagyon örülök annak, hogy Bejrút és környékén relatíve sok magyar él. Össze is járunk, és én ennek kiváltképp örülök. A héten többször találkoztam velük, van akivel külön-külön is, és a múlt keddi találkozón ismerhettem meg az exotikus gyümölcsök rejtelmeit. 

Először is, tisztáznom kell azt, hogy egyáltalán nem ismerem sem a növényeket, sem a zöldségeket, gyümölcsöket. A "zöldség-gyümölcsről" meg azon lepukkant kocsma jut eszembe, ahova jártam tinédzser éveim alatt néha suli után. A kocsma szó is hízelgő, voltaképpen egy néhai bisztró volt, ahol lehetett kavét és felest kapni. Mindig ugyanazok a vének ültek és mi ott szívtuk el először K. Ildi barátnőmmel a "mézes-rózsás" ciginket. Nagyon menőnek hittük magunkat. Tiltott hely, tiltott cselekedet, nagyon komoly nikotinmentes cigarettával... 
Én azóta sem dohányzom, Ildivel már rég megszakadt a kapcsolatom és a hely sem létezik többé (tudom, mert múltkorában elsétáltam arrafelé és direkt kuksoltam, hátha felismerem). A Király utca elején volt. Érdekes, hogy rendszeresen jártam a környéket az elmúlt években, de a kocsma egyszersem jutott az eszembe. Tavaly Karácsony táján valahogy belémnyilalt, hogy annó ott "züllöttem". Persze, az utóbbi nagyban nem változott, mert decemberben meg ott pálinkáztam Circus Maximusszal és Bandi barátommal. Hideg volt, kellett valami, ami felmelegítse a lelkünket. 
Mangó


Vissza a gyümölcsökre. 

Itt ettem először mangót. Azt hiszem még áprilisban talán. A főbérlőm megsajnálta nagy magányomat és meghívott engem a barátnőjéhez, ahol török kávéztunk, falafelt ettünk és desszertnek mangót. Mit ne mondjak, azonnal megszerettem az mézédes ízét! 
Mivel semmit nem tudtam erről a menyei gyümölcsről, utánanéztem egy kissé. Fán terem (mangófa) és eredetileg Pakisztánban és Burmában honosodott meg. A wikipédián a következőt olvasom (nagyon tudományos):

"A mangó (Mangifera) a kétszikűek (Magnoliopsida) osztályába, a szappanfavirágúak (Sapindales) rendjébe, és a szömörcefélék (Anacardiaceae) családjába tartozó, édes ízű, egzotikus gyümölcs. Mai neve az indiai man-gay portugál formájától (manga) származik. A mangófa az indiaiak szent fája."

No, az utóbbi felkeltette az érdeklődésemet. Mitől tekintik a mangófát szentnek? (egyébként csak egyetérteni tudok vele). 

Bhishma a halottas ágyán, mangófa alatt
Olvasom, hogy Indiában szokásban áll egy vízzel teli agyagedényben friss mangólevelet szórni és egy kókuszdiót. Az agyagedény az Anyaföldet jelképezi, a víz az életet, a mangólevelek az eseménydús életutat, míg a kókuszdió az isteni tudatnak a jelképe.  Ezt hívják "puja"-nak (ejtsd "puzsá"). Ezt az agyagedényt a ház bejárata elé teszik és célja az, hogy gazdagságot és jólétet hozzon a házra. A puja egyben Lakshmi istennő jelképe, a gazdagság megteremtőjéé. És ahogy ez lenni szokott, természetesen szexuális konnotációja is van a mangónak: a legenda szerint Shiva isten fallikus alakban jelent meg egyszer egy mangófa alatt. Innét tehát a szentség.

A mangó még megtalálható a buddhista folklórban, illetve müvészetében. Látni még különböző Édenkert ábrázolásában és ez nemcsak a mi Bibliánkra igaz, hanem még az indiai menyek országára és a muszlim paradicsomra is. A mangófa általánosan a szerelmet és a termékenységet jelképezi: "A mangót egyes távol-keleti országokban a szerelem szimbólumának tartják, így nem meglepő, ha sok esküvőn lehet mangóval találkozni, mint a gyermekáldás megsegítőjével."

További érdekesség még a mangóról az, hogy "a hinduk a levelek füstjével légcsőbántalmakat gyógyítottak. A pestis- és kolerajárványok idején az éretlen, megsütött, cukrozott termést fogyasztották, testüket ezzel kenegették". Nem utolsósorban, a mangófák rendkívül hasznosnak bizonyultak abból a szempontból, hogy széles leveleik hűséget árasztottak. Kellemesen meglehet pihenni alattuk.

Én nem tudtam, hogy miként kell a mangót felvágni. Bénáztam egy sort vele és rendkívül megörültem annak, hogy egy magyar hölgy megmutatta miként kell könnyen és praktikusan felvágni ezt a kis csodafinomságot. A titok abban rejlik, hogy a mangó fenekén lehet látni, hogy hol van nagyjábból a gyümölcs magja. A mag egyébként hosszú és lapos. Nohát, annak a mentén kell felvágni a gyümölcsöt és utána négyzetekre vágni. Valahogy így: 




A hölgy, aki erre megtanított igen különös és érdekes életúttal rendelkezik. Magyarországon született, gyerekként '56-ban elkerült az országból és Ausztráliában nőtt fel. Megismerkedett libanoni férjével és ha jól emlékszem, akkor közel 30 évet húzott le Nigériában. 
Huuh,...! - mondom erre én. Nekem már eleve a saját életem és származásom megzavar, nemhogy ezek a távolságok! 
Hát ő mutatta meg nekem, hogy miként vágjam fel a mangót. 

Akinél épp vendégeskedtünk (egy másik nagyon kedves magyar hölgy) igen fényűző fogadtatásban lett részünk: volt a gyümölcskosárban még papaya, alma, és avokádó. Mindemellett golgotavirágból készült szirupot ittunk! 

Papaya
És most nem is tudom, hogy hol kezdjem? A papayánál vagy a golgotavirágnál...? Legyen a papaya. 

Kezdeném azzal, hogy ezt sem ettem még korábban. Csak teában ismertem és bár úgysem ízlett különösebben, akkoris meg voltam arról győződve, hogy az igazi papaya nagyon finom lehet. Tévedtem.
A magyar-ausztrál hölgy (G.) azt is felvágta nekem, míg a mellettem ülő a fülembesúgta: "szerintem sz*r! Persze, egy kóstolót megér." 
Hát mi ne mondjak... tényleg nem ízlett különösképp. Ezt G. látta is rajtam szerintem, mert amíg vágta fel a papaya többi részét mosolyogva megjegyezte, hogy Nigériában ezt a gyümölcsöt még "popószagú" gyümölcsnek is hívják. És megvan rá az oka. 

Szerencsére az íze nem olyan, mint a szaga. Bár nem tudhatom, mert olyat még nem ettem (és nem is fogok soha. Hacsak nem élem át Voltaire Candide-ját). A papaya a Karib-térség őshonosa és a Spanyoloknak köszönhejtük Európában. Még papaw vagy pawp néven is ismert, és a növényt magát, amin terem a gyümölcs, Carica papayanak hívják.

Maracuja / Passion fruit
Én csak most tudtam meg azt, hogy a papaya-teával a malariát igyekszenek kúrálni a hagyományos orvoslásban (nem, nem szenvdenek ebben a betegségben. Nem ezért ittam a teát). De a papaya még jó az emésztésre és arra is, hogy levigye a lázat. Szomorúan olvasom azt, hogy Indiában, Bangladeshben, Pakisztánban és Sri Lankán természetes fogamzásgátlóként használjak, illetve magzat elhajtásra. 
Ennek az egyik kultúrális háttere az, hogy a nyugat indiai nők így próbálták megakadályozni azt, hogy a gyermekük rabszolgasorsba szülessen. Nyugat Indiának hívták/hívják azon kis szigetcsoportot, ami a Karibtengert veszi körbe, valamint a Bahamákat és a Turks- és Caicos-szigetek. 
Hogy kik voltak a rabszolgatartók? Nézzük csak... a britek, a hollandok, a franciák, a spanyolok és a dánok. Felváltva. Aligha hinném azt, hogy ezt oktatják az általános és a gimnáziumi történelmi órákon...
Ez az elnevezés történelmi, ma már ténylegesen India nyugati területét értjük "Nyugat India" alatt. 

Golgotavirág
A térségben maradunk valamelyest, és átutazunk Paragay, Brazilía és Észak-Argentína felett, ahol a golgotavirág (maracuja) az őshonos (angolul passion fruit, franciául grenadille). A golgotavirág igen érdekes. Szerintem nem szép, de van benne valami rendkívül vonzó. Paragay (egyik) nemzeti jelképe. 

A golgotavirág igen különböző lehet. Létezik a világos sárga-narancssárga, ami a narancsra emlékeztet és akkorára meg is nőhet, illetve még nagyobbra. Létezik még az ennél méretre kisebb, sötétlila, citrom méretű változata is. Ennek az íze intenzívebb az előzőnél. 

Az angol passion fruit a latin szószerinti lefordítottja: passiflora. A spanyol misszionáriusok adták a virágnak a nevet, latin-amerikai terítési küldetésük során (XV-XVI.sz.). A mai napig a golgotavirág szimbolizálja a kereszténységben Jézus utolsó napjait a Földön, valamint a keresztrefeszítését. Szerencsémre a wikipédián a szimbolika nagy részét már lefordították és bejegyezték, így csak bemásolom Nektek:
  • a három bibeszál a három szög, amikkel Jézust a kereszthez szegezték;
  • a bibe az ecettel átitatott szivacs;
  • a nyeles magház a kehely, amit ki kellett innia;
  • az öt portok az öt sebhely;
  • a 72 szálból álló sugárkoszorú a töviskoszorú 72 tövise;
  • a hármasan szeldelt lomblevél a lándzsa hegye;
  • a kacs a korbács.

"Ebben a szimbolikában a fehér szín (a Passiflora incarnata sugárkoszorút alkotó szálaiban) Jézus Krisztus ártatlanságát jelképezi. Más értelmezés szerint a sugárkoszorú a dicsfényt, egyéb fajok ötszörösen összetett levele az ellenség kezét, a tíz sziromlevél pedig a tíz apostolt (Pétert és Júdást nem számítva), a középső oszlop pedig Jézus keresztjét jeleníti meg. Éppen ezért azt tartották róla, hogy a dél-amerikai indiánok megtérítésére szolgál."

A virág még további jelképes névvel rendelkezik Európa-szerte, mint pl. espina de Cristo (Krisztus tövise - spanyol), Christus-Krone (Krisztus koronája - német), Christus-Strauss (Krisztus csokra - német), Jesus-Leiden (Jézus passiója - német) és még sok más. 

Szerintem ez mind nagyon szép, érdekes és egyben megható. Ezt a képet rombolja le a Passion Fruit band, egy '90-es évekbeli diszkó együttes. Szerepel is a "borzalmas számok" gyüjteményemben (benne van a Top 10-ben). A szám címe: The Rigga Ding Dong Song. 

Amatőröknek nem ajánlom, csakis "műértőknek", mint amilyen például Bandi és Circus Maximus barátom. Ők tudják, hogy nemcsak az érdekes szavakat gyüjtöm (immáron 17 éve), hanem a lehető legrosszabb számokat is. Annó Szegeden (legszebb éveim!) volt egy kiváló műsor a helyi rádión: Borzalmak órája. Válogatott szörnyű számokat adtak le egy órán keresztül. Lelkes hallgatója voltam az adásnak. David Hasselhof rendszeresen szerepelt a műsorban. Sajnos levették a kitünő programot az adásból a kevés hallgatóságra való tekintettel. Azóta magányomban kutatom fel a jobbnál jobb számokat. A leginkább '90-es évek szemetét...

Kellemes radiózást és olvasást kívánok mindenkinek! 

*
1, Helyes gasztroblog (angolul) a libanoni finomságokról. Ez konkrétan egy új cukrászdáról szól, ami az Al Hamra negyedben található (mango kreációk)
http://www.nogarlicnoonions.com/gustavs-innovative-yummy-pastry-creations/

2, Hogy miként vágjuk fel a mangót (angolul):
http://fishcooking.about.com/b/2011/03/01/how-to-cut-a-mango-the-easy-way.htm

3, Passion Fruit - The Rigga Ding Dong Song
http://www.youtube.com/watch?v=uVJLFfRYOj0

4, Finom kis mangó koktél recept:
http://www.cookandeat-lebanese.com/fruit-and-avocado-cocktail

No comments:

Post a Comment